Versterker-opties

Bij Luciano Amps begrijpen we maar al te goed waardoor de legendarische Marshall versterkers uit de jaren 60 klinken zoals ze doen. Dit, in combinatie met onze diepgaande elektronica- en akoestiekkennis, maakt dat we onze versterkers en speakercabinets optimaal kunnen bouwen naar uw persoonlijke wensen. We luisteren naar uw speelstijl en voorkeuren, en kunnen daarmee onze producten aanpassen aan uw individuele en unieke wensen, zowel qua sound als bedieningsmogelijkheden.



Effects loop

In de gehele keten van gitaar, effecten en versterker is de beste plaats voor bijv. een Delay doorgaans na vervormende pedalen en/of versterker'stages'. Zie hiervoor ook Lucianos guitar effects page met zijn optimale routering-configuratie. Daarom is een Effects send/return-loop tussen de voor- en eindversterker een must voor een optimale 'processing' van het gitaargeluid. De optionele Luciano Fx-loop schakeling is een extra buizenschakeling welke geen enkele afbreuk doet aan de vintage buizensound en optimaal is aan te passen op elk type effectapparaat. Het juiste signaalniveau wordt d.m.v. een schakelaar afgestemd op gitaarniveau werkende pedalen of op lijn-niveau werkende 19" apparatuur. De True Bypass schakelaar maakt het mogelijk om de volledige Fx-loop schakeling met daarop aangesloten effect uit de signaalweg van de versterker te elimineren.

Bright switch

Om extra tophoog aan het drive-kanaal te kunnen bijvoegen kan een extra schakelaar worden toegevoegd voor één of twee Bright settings.

Boost switch

Voor solo's is het vaak handig om het volume toch nog even een 6 tot 12dB te kunnen boosten. En met de bijbehorende voetschakelaar is dit 'on the fly' te realiseren, zoals het hoort.

Negative feedback control

Door het feedbackcircuit rond de eindbuizen te variëren verandert de zogenoemde dempingsfactor van de versterker wat grote invloed heeft op sound en volume. De eerste plexi's, de JTM45 (als afgeleide van de Fender Bassman), hadden een hoge hoeveelheid negatieve feedback in de eindversterker. Daarmee was het karakter van de eindtrap gecontroleerd en vervormingsarm, dus relatief clean voor een Marshall. In de opvolgende jaren, van de JTM45 via de 1959SLP naar de 1959Mk2 (of 1987Mk2 als 50W versie), verlaagde Marshall vanuit de trend van meer vervorming de dempingsfactor om een eerdere en gelijkmatigere 'break-up' van de eindbuizen te realiseren. Het gevolg was een lossere en rauwere sound, minder clean, welke dynamischer reageert op je aanslag, en bovendien een hoger uitgangsvolume. Zo liet Eddie Van Halen het feedbackcircuit van zijn versterkers ombouwen naar die van de latere 1959Mk2 om de vervorming van zijn totaalgeluid voor een groter deel uit de eindbuizen van de 1959SLP te halen.
Met een extra potmeter op de achterkant van de versterker kiest u een balans tussen de solide gecontroleerde relatief cleane toon van de JTM45, en de dynamische rauwheid van de latere 1959Mk2/1987Mk2 met een hoger uitgangsvolume.

Resonance control

In feite is dit wat de Presence-regeling doet, maar dan om de lage frequenties meer body te geven, bekend als de Cameron-modificatie. Een extra potmeter zal hiervoor worden toegevoegd aan de achterkant van de versterker.

Half power switch

Een vaak toegepaste methode om het totaalvolume wat te temperen en wat meer een 'brown sound' te realiseren, is het schakelen van de eindbuizen van de normale zogenoemde pentode naar de triode setting. Met een schakelaar achterop de versterker is de gewenste setting te kiezen.


Uiteraard zijn er nog veel meer opties mogelijk. Daarom:

We listen, we design, we build.